Aankoop van een huis

Uw medewerker koopt een huis. Dit weet u, want uw medewerker vroeg u om een werkgeversverklaring voor de financiering van het huis, de hypotheek. Het kopen van een huis heeft grote financiële gevolgen voor uw medewerker. En bij een mogelijke scheiding of gedwongen verkoop kunnen financiële problemen ontstaan. Hieronder een aantal nuttige tips die mogelijke problemen bij uw medewerker kunnen voorkomen. U zou deze tips aan uw medewerker kunnen doorsturen als pdf, op uw eigen omgeving plaatsen of ergens neerleggen.

Hoe kunt u uw werknemer helpen?


  1. 1
    Checklist hypotheken

    De checklist is het meest interessant als uw medewerker nog geen hypotheek heeft afgesloten. Het is daarom handig om deze breed toegankelijk te maken. Een lagere hypotheek dan het maximale leenbedrag verlaagt het risico op geldproblemen.

    Lees meer

    Veel mensen benutten het maximale bedrag dat ze mogen lenen voor de aanschaf van een huis. Die keuze is niet zonder risico’s als de situatie wijzigt (bijvoorbeeld vanwege de komst van kinderen, ziekte, uit elkaar gaan, overlijden van de partner).  

    Lees minder
  2. 2
    Huishoudboekje op orde

    Een nieuw huis brengt niet alleen een nieuwe hypotheek met zich mee. Maar ook nieuwe bedragen aan onderhoud en belastingen en verzekeringen. Een nieuwe hypotheek kan ook van invloed zijn op sociale tegemoetkomingen. Het is daarom verstandig om (nogmaals) de balans op te maken, al dan niet met externe hulp.

    Lees meer

    Onderhoud kan een flinke kostenpost zijn. Denk aan een kapotte CV-ketel, schilderwerk, lekkage etc. Het is belangrijk dat uw medewerker hier geld voor reserveert. Ook zijn er belastingen en verzekeringen die alleen voor huiseigenaren gelden. Kortom: het huishoudboekje wijzigt door de aankoop van een huis.

    Dit wordt versterkt als de aankoop van een huis samengaat met het samenwonen met een partner of juist het verbreken van een samenwoonrelatie. Naast emotionele gevolgen hebben dit soort veranderingen doorgaans ook grote financiële gevolgen.

    Mocht uw medewerker het lastig vinden om zelf een nieuw budget op te stellen, dan kan hij/zij op diverse plekken om hulp vragen.

    Lees minder
  3. 3
    Ondersteuning bij belastingaangifte

    Sommige mensen vinden het complex om de gegevens rondom de aankoop in te vullen in de belastingaangifte, onder meer de aftrekposten. Mogelijk kan het lokale belastingkantoor helpen. In veel gemeenten is er rondom de belastingaangifte ook gratis hulp te krijgen. Vakbonden en ouderenbonden bieden dit doorgaans ook aan.

  4. 4
    Nuttige websites en tools

    Op www.vanatotzekerheid.nl is informatie te vinden over allerlei verzekeringen die relevant zijn bij de aankoop van een huis, zoals een overlijdensrisicoverzekering (ingeval van overlijden van uw werknemer of diens partner) en een opstalverzekering (voor schade door brand, inbraak of noodweer). De tool 'Wat moet ik doen voor mijn pensioen' maakt onder meer inzichtelijk dat aflossen van de hypotheek van belang is (sommige mensen denken dat de hypotheek niet afbetaald moet worden).

Tips voor uw organisatie:

Om uw medewerker goed te kunnen helpen, is het raadzaam om ook na te gaan of u wijzigingen wilt doorvoeren in de organisatie of interne communicatie van uw bedrijf.

Bekijk de tips


Meer informatie:
  • Gaat uw medewerker ook samenwonen of trouwen? De checklist 'Samenwonen of trouwen' geeft tips 
  • Kan uw medewerker de hypotheek niet meer betalen? Dan is er sprake van een geldprobleem. Lees meer over hoe u uw werknemer kunt helpen 
Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
Eenvoudige en heldere pensioencommunicatie?
Bekijk de pensioen toolkit
Welke vragen mag ik aan mijn zieke werknemer stellen?
werken
Flyer loonbeslag

Overhandig uw werknemer deze flyer met informatie over loonbeslag ter ondersteuning

Download flyer
© 2017 Financieel gezonde werknemers  -  Contact  -  Disclaimer