Voorkomen van geldproblemen

Om uw werknemer goed en tijdig te helpen is het verstandig om na te denken over de vraag hoe de informatie het beste overgebracht kan worden aan uw werknemer en wie (zowel intern als extern) welke rol zou moeten oppakken. Hieronder vindt u enkele tips.

Tips voor uw organisatie:


  1. 1
    Laagdrempelige informatieverspreiding

    Er zijn meerdere manieren om de informatie bij uw werknemer te brengen. Belangrijk is dat het laagdrempelig is: makkelijk en ongezien mee te nemen of te lezen. Misschien kunt u voor meerdere verspreidingsvormen kiezen, zodat werknemers met het onderwerp in aanraking komen op een manier die bij hen past.

    Lees meer

    Intranet leent zich goed voor actuele informatie en HR-onderwerpen (salaris, pensioen, ouderschapsverlof etc.). Bij zo'n onderwerp kan bijvoorbeeld een checklist worden geplaatst en kan vermeld worden welke ondersteuning u mogelijk biedt. Informatie kan eveneens worden neergelegd op centrale (anonieme) plekken. U kunt overwegen om periodiek aandacht te besteden aan geldzaken in de nieuwsbrief of het personeelsblad, bijvoorbeeld door iemand uit de organisatie of juist een extern deskundige (budgetcoach, financieel planner of aansprekend persoon). Managers kunnen iets over jullie concrete aanbod vertellen in een teamoverleg.

    Lees minder
  2. 2
    Bekendheid bij bedrijfsvoering

    Het is aan te raden om mogelijke contactpersonen van uw personeel te informeren over het onderwerp, onder meer het herkennen van geldproblemen en het beleid en aanbod van de organisatie hierin. Het gaat dan om managers, de bedrijfsarts en -verpleegkundige, bedrijfsmaatschappelijk werk, HR, salarisadministrateurs, vertrouwenspersonen en loopbaancoaches: stuk voor stuk kunnen zij een belangrijke signalerende en intermediaire rol spelen.

    Lees meer

    Het gaat niet alleen om weten wat uw organisatie biedt, maar vooral ook om signalen van eventuele geldzorgen en schulden te leren herkennen. De signaaltool kan hierbij helpen. Het gaat dan om direct leidinggevenden en andere personen in uw organisatie waar iemand komt bij mogelijk gerelateerde klachten (bijvoorbeeld ziekte).

    Lees minder
  3. 3
    Contact met externe partijen

    Het is handig om alvast contact te leggen met partijen die uw werknemer kunnen helpen. Behalve de gemeente die verantwoordelijk is voor schulddienstverlening gaat het om hulp bij administratie, een financieel coach, een financieel adviseur of planner etc. Samenwerking kan bestaan uit een vast contactpersoon, advies over momenten van doorverwijzing, uitleg over de precieze dienstverlening, prijs/pakketafspraken, communicatieadvies en nog veel meer.

  4. 4
    Inventarisatie financiële fitheid

    Door een peiling onder uw personeel te doen naar financiële fitheid krijgt u beter inzicht in de reeds aanwezige en mogelijk toekomstige financiële problemen in uw organisatie. Op basis daarvan kunt u bepalen aan welke thema's u prioriteit wilt geven en hoe u uw werknemer het beste kunt ondersteunen. Het Nibud biedt een (betaalde) peiling op maat aan naar financiële problemen op de werkvloer.  


Meer informatie:
  • Het hebben van geldzorgen verlaagt het IQ met 10 punten en heeft nog meer gevolgen
  •  Scheiding wordt als belangrijkste oorzaak aangewezen voor geldproblemen
Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
© 2017 Financieel gezonde werknemers  -  Contact  -  Disclaimer