Ervaringen van werkgevers
"Het blijkt dat ons welzijn vaak sterk wordt beïnvloed door zorgen over geld."

Wij besteden veel tijd en aandacht aan het welzijn van onze medewerkers. Steeds meer medewerkers raakten, in lijn met de landelijke trend, in de problemen. Wij vinden het als organisatie belangrijk om ondersteuning op maat te kunnen bieden.

Ondersteuning op maat

Daarom zijn wij in 2014 met een werkgroep gestart, met als doel het taboe op geldzorgen te doorbreken en de zelfredzaamheid van onze medewerkers te bevorderen. Samen met een externe partij hebben wij inloopbijeenkomsten ‘Grip op je knip’ voor medewerkers georganiseerd en ook onze leidinggevenden getraind in het herkennen van signalen. Daarnaast hebben wij intern een helpdesk geopend voor algemene financiële vraagstukken, waarbij doorverwijzing naar een cursus ‘Omgaan met geld’ of een budgetcoachtraject tot de mogelijkheden behoort. Inmiddels hebben we al meerdere medewerkers kunnen helpen. Een volgende stap in onze ondersteuning is het lanceren van een E-learning module. (Bron: Scania)

"Op een gegeven moment liepen de spanningen te hoog op en meldde hij zich ziek."

Een medewerker uit mijn team zat al een tijd niet lekker in zijn vel. Op een gegeven moment liepen de spanningen te hoog op en meldde hij zich ziek. Niet lang na zijn ziekmelding kwamen er bij ons verzoeken tot loonbeslag binnen. In de gesprekken met de bedrijfsarts kwam ook naar voren dat geldproblemen een van de oorzaken achter de spanningen was. Voor ons was dus duidelijk geworden dat onze medewerker hiermee aan de slag moest om het werk weer aan te kunnen.

Door inzet coach kon hij weer aan de slag

Maar hoe konden we onze medewerker in actie krijgen? Ik ben een persoonlijk gesprek met hem aangegaan en heb het onderwerp besproken. De medewerker gaf aan dat hij wel geholpen wilde worden, maar het liefst door een onafhankelijk persoon, die niets met het werk te maken had. Op kosten van de werkgever hebben we toen een Nibud-coach ingezet.

Toen de werknemer eenmaal geholpen werd door de coach viel er een last van zijn schouders. Hij zag in dat er een uitkomst was en kon na drie weken weer aan het werk. Zijn hoofd zat niet meer vol met schulden en deurwaarders zodat hij zich weer kon concentreren op zijn werk en na een half jaar weer de gewaarde werknemer werd die we kenden. (Bron Nibud)

Bewaar deze informatie
download als pdf
Deel deze informatie met anderen:
© 2017 Financieel gezonde werknemers  -  Contact  -  Disclaimer